wtorek, 28 stycznia 2014

Straszny czwartek w domu pastora – Karol Ludwik Koniński

Do niedawna twórczość Karola Ludwika Konińskiego była mi zupełnie nieznana. Po przeczytaniu wpisu u Monotemy postanowiłam sięgnąć po jedno z opowiadań. Nie zawiodłam się.  
Inspiracją do napisania opowiadania była notatka prasowa. Sama historia jest niezwykła i zaskakująca, choć zaczyna się zupełnie zwyczajnie. Poznajemy pastora Hubina i jego rodzinę. Prowadzą zupełnie spokojne życie, mają trójkę dzieci. Przyjacielem pastora jest ksiądz Wątorski, z którym odbywają długie wędrówki i prowadzą dyskusje. Pastor angażuje się w życie społeczności, chętnie pomaga innym. Wszyscy wiodą zupełnie normalne życie. Jednak coś wisi w powietrzu. Wkrótce następuje tytułowy czwartek 22 września 1912 roku. Tego dnia odbywa się pogrzeb starej Jamrózki, po którym pastor z córką planują wybrać się pociągiem do Tryseł na polowanie. Wtedy to ma miejsce seria nieszczęśliwych wypadków. Okazuje się, że doprowadzają one do rozpadu rodziny. Nie chcę zbyt dużo pisać, by tym, którzy zechcą zapoznać się z twórczością Karola Ludwika Konińskiego nie odbierać przyjemności. Obok ciekawej historii na uwagę zasługuje również bardzo staranny język opowiadania. Oto, co autor pisze już po rozwiązaniu akcji:
"Kiedy nieszczęście jest zbyt wielkie; kiedy nieszczęście jest zbyt dziwne; wtedy lituje się Matka Natura nad głową człowieka; ażeby nie zadziwił się na śmierć, kąpie go w kąpieli dziecinnej łez, otula go w powijaki skarg i żalu, oczy mu snem przesłania, ażeby łudził się, że łzami, żalem i snem – rozmiękczy los, przywróci do życia to co umarło, przekreśli i unicestwi wszystko, co się stało i już jest na zawsze."


31 komentarzy:

  1. Uwielbiam opowiadania!
    A język rzeczywiście zachwycający, przytoczyłaś piękny, klimatyczny cytat. Bardzo mi się podoba!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, to opowiadanie można pobrać za darmo i zupełnie legalnie w PDF-ie ze strony: http://chmuraczytania.kartalia.pl/
      A "Straszny czwartek..." to bardzo ciekawy tekst i warto po niego sięgnąć.

      Usuń
    2. Ale super strona!!! Już zgarnęłam "Czarnego kota" Poe'go :) Dzięki za info xx.

      Usuń
    3. Ja do niej trafiłam dzięki Monotemie:) Fajny pomysł na stronę. Ja też pościągałam kilka ciekawych książek.

      Usuń
  2. Aż jestem ciekawa tego opowiadania. Jeśli uda mi się zdobyć książkę, chętnie ją przeczytam. Pozdrawiam i zapraszam do mnie: bibliofil222.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książkę można pobrać za darmo. Polecam bo warto. Mnie zaciekawił już sam tytuł. Pozdrawiam!

      Usuń
  3. O miło mi, że namówiłam kogoś na lekturę ;) Ciekawa jestem pamiętników Konińskiego, nie wiem, czy gdziekolwiek są dostępne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To się cieszę, że się skusiłam. Było warto:) Co do pamiętników to szukałam już w dwóch bibliotekach, ale znalazłam tylko "Kartki z brulionów" (w internecie doczytałam, że są to wspomnienia z czasów II wojny światowej). Zamówiłam i czekam w kolejce.

      Usuń
    2. Za "Kartkami" nie rozglądałam się. Jakoś mi umknęły.

      Usuń
    3. Dam znać jak będę po lekturze czy warto:)

      Usuń
    4. W Kartkach są 2 inne opowiadania Konińskiego - też bardzo ciekawe. A teraz ukazało się wspaniałe opracowanie tych, o których piszesz. Jak tylko zobaczyłam, to kupiłam (http://bonito.pl/k-1248461-straszny-czwartek-w-domu-pastora-dalsze-losy-pastora-hubiny). I jestem pod ogromnym wrażeniem osoby Konińskiego, jego życia.

      Usuń
  4. Ja nie przepadam za opowiadaniami, ale ze względu na ten cytat chyba sięgnę...jest rewelacyjny... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie "Straszny czwartek..." zachwycił od pierwszej strony. Polecam!

      Usuń
  5. Chętnie przeczytam, bo książka wydaje się być rzeczywiście interesująca ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I taka w istocie jest:) A do tego wciąga od pierwszej strony.

      Usuń
  6. Lubię twoje recenzje - są treściwe, a zarazem dobierasz sobie takie lektury, o których ja - bez ciebie - nigdy bym nie wiedziała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa. Lubię różnorodną literaturę i często udaje mi się wyszukać takie perełki:)

      Usuń
  7. Brzmi naprawdę ciekawie. Muszę dopisać do mojej listy lektur uzupełniających :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie:) Lektura jest krótka, ale bardzo ciekawa. Polecam!

      Usuń
  8. Muszę przyznać, że wynajdujesz bardzo ciekawe i zupełnie mi nieznane pozycje:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się zaciekawić mało popularnymi tytułami:) Pozdrawiam!

      Usuń
  9. Z chęcią przeczytam całe opowiadanie, z ktrego pochodzi cytat, bo dawno nic w takim stylu nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To podobnie jak ja:) "Straszny czwartek..." to ciekawa lektura. Pozdrawiam!

      Usuń
  10. No nie powiem...zachęciłaś mnie ;-) Lubie gwałtowne zwroty akcji w książkach ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz gwałtowne zwroty akcji to "Straszny czwartek..." z pewnością Ci się spodoba:)

      Usuń
  11. Brzmi niezwykle ciekawie, niestety nie posądzam biblioteki o posiadanie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz za darmo pobrać w PDF-ie ze strony http://chmuraczytania.kartalia.pl/. Pozdrawiam!

      Usuń
  12. Lubię opowiadania. To wydaje się bardzo ciekawe ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie właśnie jest - ciekawe i nieprzewidywalne:) Dla mnie idealne.

      Usuń
  13. Brzmi ciekawie, mam chęć przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń